Minipajer

2014



Jag fick en kommentar som undrade om jag kunde lägga upp recept på minipajerna så här kommer det! 
 
 
Gör såhär:
1. Börja med degen och då blandar du vetemjöl, socker och mjukt smör i en bunke, lättast är att göra det för hand. Tillsätt kallt vatten och nyp ihop allt till en jämn deg. Linda in degen i plastfolie och lägge den i kylen ca 30 minuter för att den ska bli lättare att arbeta med. 
2. Under tiden gör du fyllningen. Börja med att hacka äpplet i små små bitar och stek det sedan i smör, kanel och socker tills det blir lite mjukt. 
3.. Värm ugnen till 200 grader. Kavla ut pajdegen på ett mjölat bakbord. I orginal receptet står det att man ska kavla så att degen blir ca ½ cm tjock, jag gick lite tunnare men jag jag tycker endå att den blev för tjock i resultatet, så jag tycker att ni ska ta så tunnt som möjlig bara allt håller ihop ordentligt. Ta sedan en pepparkaksform och tryck ut runda ringar ur degen. 
4. Lägg hälften av pajbitaran på en bakplåt och pensla kaneran med ägg. Lägg sedan en lite klick med äppelfyllningen i mitten och sedan tar du de andra pajskalen och lägger över. (Du får prova dig fram med hur mycket fyllning du får plats med i dina pajer). Tryck till kanterna på pajerna och ta gärna hjälp av en gaffel, se till så att det inte finns några hål där fyllningne kan rinna ut. 
5. Pensla varje paj med ägg och strö över råsocker. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuer eller tills pajerna fått en fin färg. 
 
Tips:
1. Gör degen ganska tunn och försök få plats med så mycket fyllning som möjlig annars finns risken att de blir torra. 
2. Var kreativ med fyllningen, här kan du nästan använda vad som hellst. Nästa gång vill jag fylla mina med choklad och någon annan frukt/bär.
3. Desto längre de får stå inne i ugnen desto frasigare blir dem. 
4. När du ska trycka ut pajdegen kan du ta olika former: rund, hjärta ja vad du vill. 
 
Lycka till, om ni har blogg och bakar dem eller något annat säg till mig för jag vill se! 
 
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?